checkchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upxzap Go to content
Terug naar blogs

7 tips om in de winter toch buiten te sporten

- Jonna Bouwman

Het is najaar, bijna winter en al echt guur buiten. In deze periode is het voor iedereen moeilijk om van de bank af te komen. Korte drukke dagen, vroeg donker, slecht weer, verkouden of vermoeid, genoeg redenen om vooral binnen te blijven. Maar buiten sporten in de winter is echt zo slecht nog niet. Met de volgende tips kan je zo de deur uit. Dat wordt genieten van de mooie natuur en de frisse lucht!

 

1. Plan jouw sportmoment

Tijd voor actie! Plan de momenten in dat je even lekker in beweging komt en frisse lucht opsnuift. Spreek met jouw vriendinnen af om eerst een fijne boswandeling te maken en daarna pas op te warmen met die warme choco inclusief lekkere dot slagroom. Of beter nog, spreek met alle vrouwen om je heen af om te (blijven) sporten bij Blij van Bewegen! 

2. Warming-up

Ja, het is koud. Je spieren zijn daardoor ook kouder en stijver, tevens is de bloedtoevoer naar je spieren minder dan in de warmere seizoenen. Dus neem de tijd voor jouw warming-up! Ga niet gelijk rennend van start, maar wandel de eerste 5 minuten stevig door. Doe een aantal jumping jacks, wat squats, knie-hefs en bil-tiks. Gun je lichaam de tijd om om te schakelen naar een hoger inspanningsniveau.

3. Draag laagjes kleding over elkaar

Bescherm jezelf extra tegen de kou en neerslag in deze tijd van het jaar. Doordat je hele lichaam wat kouder en stijver is, zal je het nog aardig fris kunnen hebben in de eerste minuten van jouw training. Verschillende lagen kleding over elkaar is hiervoor de oplossing. Maak gebruik van het drie-lagen-systeem: één ademende, één isolerende en één beschermende kledinglaag. Begin met thermokleding, dit houdt je huid warm en zorgt voor zweetafvoer. Dan draag je een shirt met lange mouwen van materiaal als polyester of fleece. De buitenste laag moet een wind- en waterdichte laag zijn, want zo blijft je lijf droog. Draag een softshell-jack of speciaal hardloop-jack.

Nog belangrijker, maar minder modieus is het dragen van een muts. Wist je dat je wel 40% van je lichaamswarmte verliest via je hoofd? 

4. Zorg voor zichtbaarheid

Pas je route aan, zodat je niet over afgelegen weggetjes rent of in slecht verlichte parken sport. Ga er niet vanuit dat wanneer jij een medeweggebruiker ziet, deze jou ook ziet! Draag een reflecterende jas of reflectievest en doe lichtgevende banden om je armen en/of enkels. Loop eens binnen bij Intersport Ermelo. Daar weten de bekwame medewerkers je goed advies te geven over sportieve en veilige kleding. Ze hebben een ruim assortiment met o.a. thermokleding, dunne maar warme sporthandschoenen en reflectievesten.

5. Hydrateer!

Door de frisse buitenlucht voel je misschien niet direct dat je zweet. Maar je lichaam droogt sneller uit wanneer je koude lucht inademt. Je lichaam heeft daardoor wel extra vocht nodig. Dus blijf voldoende drinken tijdens en na je training. Wanneer het werkelijk koud is buiten, neem wat lauwwarm water mee. Dan schrikt je maag ook niet zo. 

6. Cooling-down

Net zoals dat je spieren er langer over doen om op te warmen, koelen ze ‘s winters sneller af. Hierdoor kunnen niet alle afvalstoffen op tijd worden afgevoerd. Ook hebben je hartslag, bloedcirculatie en bloeddruk tijd nodig om rustig te normaliseren. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld opeens heel duizelig wordt of krampen krijgt. De cooling-down na een training is dus net zo belangrijk als de warming-up.

7. Last but not least: Gebruik je verstand

IJzelt het, regent het pijpenstelen of wordt er onweer voorspeld? Denk dan goed na of het wel echt een goed idee is om naar buiten te gaan. Wees flexibel en schuif wat in jouw planning. Loop niet onnodig gevaar en kies er dan liever voor om toch met een kopje thee op de bank te ploffen. 

En, wanneer ga jij naar buiten om jouw beweegmoment te pakken? Kom eens meedoen met een gratis proefles Bootcamp, schrijf je direct in!